Na białym szumie
6-cio planszowy komiks Na białym szumie powstał w związku z 30 rocznicą wprowadzenia w Polsce stanu wojennego 13 grudnia 1981 r. i publikacją z tej okazji, specjalnego dodatku do "Nowej Fantastyki", p.t. DODATEK WOJENNY 1981-2011, którego wydawcą jest Narodowe Centrum Kultury.
Akcja komiksu jest bezpośrednio związana z czwartym albumem Funky Kovala Wrogie przejęcie. Ukazuje nieograniczone możliwości jakimi dysponuje Awatar Funky Kovala, dzięki swojej naturze i otwartemu dostępowi do wszelakich kanałów komunikacji ludzi i Drolli, a które wykorzystuje w przeszłości - w grudniu 1981 roku, w Polsce...
Ciekawostki:
panorama Warszawy (plansza 2, kadr 5) dokładnie oddaje stan z grudnia 1981 roku,
broń, umundurowanie i pojazdy wojskowe oraz milicyjne, są wiernie odwzorowane zgodnie ze stanem z grudnia 1981 roku,
czołgista sowiecki (plansza 6 kadr 2) to Leonid Kudriawcew - którego opowiadanie Terytorium także znajduje się w DODATKU WOJENNYM (str. 11)
Z wypowiedzie Macieja Parowskiego:
Zamówienie na krótką wersję komiksu Funky Koval, nawiązującego do tematu Stanu Wojennego, otrzymaliśmy z Bogusławem bezpośrednio od Dyrektora Narodowego Centrum Kultury – Pana Krzysztofa Dudka, który jednocześnie dał nam wolną rękę. Początkowo nie wiedziałem jak to zrobić. Przełom nastąpił wiosną 2011, gdy wpadłem na pomysł wykorzystania tematu źródła energii Awatara Funky’ego – wszelkiego rodzaju fal elektromagnetycznych. Podczas Stanu Wojennego władze komunistyczne z Warszawy zakłócały częstotliwości radiowe, poza tymi oczywiście na których same nadawały - generowały szum radiowy (tzw. biały szum). Właśnie to źródło energii mogło zwrócić uwagę Funky’ego który po uwolnieniu się z laboratorium Helbrighta, zaczął własne samodzielne życie. Założyłem jednak, że nie będziemy wdawać się w żadną tematykę konspiracji, wnikanie w struktury opozycji, szkolenia działaczy itp. Awatar może działać w świadomości wielu czasów, a obecność w danym momencie historycznym jest dla niego chwilą. Mając jasne założenia i wyklarowaną kwestię przyczyny, pozostało opracowanie skutku, a to już nie było trudne – wykluczenie jednego z głównych narzędzi władzy poprzez metaforę latania Funky’ego na energii kłamstwa, na energii zaburzania (zakłócania) prawdy, dało mi szerokie pole do popisu. Zadowolony jestem także ze sceny finałowej, w której wykorzystałem fortepian z fantastycznej wizji Kovala, i ukazałem metaforę rzeczywistego kontaktu. Generalnie mamy razem z Bogusławem poczucie dobrze wykonanej pracy. Okazało się, że ten krótki epizod, jest ważnym dopełnieniem „Wrogiego przejęcia”.
Trochę teorii:
Biały szum (za Wikipedia) – jest to rodzaj szumu akustycznego o całkowicie płaskim widmie; nazwa wyprowadzona przez analogię do światła: światło białe to de facto szum elektromagnetyczny mieszaniny wszystkich możliwych barw o całkowicie płaskim widmie w zakresie widzialnym. [...] Określenie "szum biały" może dotyczyć innych dziedzin poza akustyką, tj. wszelkiego rodzaju szumów – sygnałów o przypadkowo zmieniających się w czasie parametrach, w tym sygnałów elektromagnetycznych
PUBLIKACJE:
Wydanie I
Rok wydania: 2011
Dodatek do miesięcznika "Nowa Fantastyka" nr 12 (351)/2011
Tytuł dodatku: Dodatek wojenny 1981-2011
Wydawca dodatku: Narodowe Centrum Kultury
Na I-szej okładce dodatku wykorzystano pracę B.Polcha i zdjęcie "Czas Apokalipsy" Chrisa Niedenthala
Tytuł części w wydaniu: Na białym szumie
Wersja komiksu: czarno-biała
Wersja okładki: kolor
Oprawa: miękka
Liczba stron: 6 plansz komiksu (w dodatku od str. 18 do 23)
Format: 233 mm x 164 mm